چرا « حماسه » اقتصادي ؟

رهبر معظم انقلاب در پيام نوروزي خود خطاب به ملت ايران، سال 92 را سال « حماسه سياسي و حماسه اقتصادي » نام گذاري كردند. اين امر نشان دهنده اهميت اقتصاد در كنار سياست در تفكر رهبر انقلاب است و ايشان با اذعان به سختي هاي اقتصادي كه در سال 91 بر ملت ايران بار شد، با اين نام گذاري درجه اهميت اقتصاد را در برهه حساس كنوني ياد آور شدند.

هرچند سال هاي قبل نيز محور شعارهاي رهبر معظم انقلاب اقتصاد بود، اين سال با عنوان سال « حماسه » اقتصادي در شعار ايشان تجلي ميابد. دليل حماسه سازي در سال 92 اما چيست؟

سال 91 كه شروعش با آثار تورمي هدفمندي يارانه ها و به دنبال آن افزايش نرخ ارز و در نهايت تحريم هاي همه جانب دشمنان ايران بود، تا پايان شاهد انواع و اقسام موج ها و شوك هاي اقتصادي به خصوص براي قشر متوسط و ضعيف جامعه ايران بود. شوك هاي اقتصادي كه هر كدام از آنها يك به يك بر بدنه اقتصاد كشور فرود آمد و همراه شد با دستپاچگي و بي برنامگي مسئولان دولت و مجلس در برخورد با اين شوك ها.

رهبر انقلاب نيز در پيام نوروزي خود به اين مسئله به شكلي كاملا شفاف و واضح اشاره كردند و فرمودند: در زمينه‌ي اقتصاد البته بر مردم فشار وارد آمد، مشكلاتي ايجاد شد؛ بخصوص كه اشكالاتي هم در داخل وجود داشت؛ برخي از كوتاهي‌ها و سهل‌انگاري‌ها انجام گرفت كه به نقشه‌هاي دشمن كمك كرد.

بدون شك از منظر رهبر انقلاب مجموعه سهل انگاري ها و سوء مديريت هاي اقتصادي در سال 91 پنهان نمانده است و ايشان به خوبي درجه اهميت و تاثير اين دست از سوء مديريت ها را بر بدنه جامه و اقتصاد بيان كرده اند.

اما شعار امسال تا حد زيادي متفاوت با شعارهاي اقتصادي سال گذشته است. اين سال، سال «حماسه» است و دليل آن تا حد زيادي واضح است. شوك ها و سختي هاي اقتصادي كه در سال 91 بر كشور بار شده است به راستي نيازمند يك حماسه سازي براي عبور دادن كشور از گردنه بحران اقتصادي است.

در جايي كه توليد ملي ضربات بزرگي به دليل اشتباه در اجراي هدفمند سازي يارانه ها خورده است، در جايي كه افزايش نرخ تورم به شكل بي سابقه اي طي يك دهه گذشته تداوم يافته و از مرز 30 درصد عبور كرده است و همچنين همزمان با آن افزايش نرخ ارز منجر به افت ارزش پول ملي و كاهش دسترسي به كالاهاي خارجي و وارداتي شده است، حماسه سازي اقتصادي لازمه بازگرداندن كشور و اقتصاد آن به حالت عادي است.

آنچه اهميت دارد اين است كه حماسه اقتصادي در كنار حماسه سياسي از ديد رهبر انقلاب بيان شده است و با توجه به اشاراتي كه رهبر انقلاب در پيام نوروزي خود به مسئله انتخابات رياست جمهوري داشتند، گويا اينطور به نظر ميرسد كه بخش اعظمي از اين حماسه آفريني اقتصادي بر گردن و به دوش دولت بعدي است.

رهبر انقلاب اشاره كرده اند كه: لازم است هم در زمينه‌ي اقتصاد، هم در زمينه‌ي سياست، حضور مردم حضور جهادي باشد. با حماسه و با شور بايد وارد شد، با همت بلند و نگاه اميدوارانه بايد وارد شد، با دل پر اميد و پر نشاط بايد وارد ميدانها شد و با حماسه‌آفريني بايد به اهداف خود رسيد.

بدون شك مي توان گفت حماسه سازي اقتصادي از هر دو جبهه – مردم و مسولان – بايد مد نظر واقع شود. در جبهه مردم همانگونه كه رهبر انقلاب اشاره كرده اند، نگاه اميدوارانه و همت بلند لازمه حضور جهادي است و در جبهه مسئولان نيز با توجه به تجربياتي كه از سال 91 به دست آمده است، برنامه ريزي دقيق، پرهيز از برخوردهاي دفعتي و تصميم گيريهاي خلق الساعه و مديريت فضاي اقتصاد كشور به شكل روشمند و هوشمندانه است.

شعار امسال تفاوتي فاحش با شعارهاي سال گذشته دارد زيرا در دل خود اهميت و بزرگي اقداماتي كه بايد براي حماسه سازي صورت پذيرد را جاي داده است. حماسه سازي يك شرط اساسي دارد، و آن همدلي همياري كساني است كه قرار است حماسه بسازند.

با اين شرط، بايد از مسئولان خواست كه با مديريت صحيح و علمي، مردم را با برنامه هاي خود و مسير تحول اقتصادي كشور در اين برهه حساس همراه سازند و بر اساس تغيير شرايط مسير حركتي اقتصاد كشور را تغيير دهند. و اين وظيفه اي است كه هم بر دوش دولت فعلي است و هم بر دوش دولت آينده.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : پنج شنبه 8 اسفند 1392 | 9:42 | نویسنده : محمد امین لاریان |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.